Artikelen

Je hebt weken uitgekeken naar je afspraak. Je zit net lekker in het gesprek. Er komen belangrijke inzichten naar boven en hebt eindelijk woorden gevonden voor wat er speelt. Maar op dat moment zegt je behandelaar dat de tijd bijna om is. Je kijkt verbaasd op de klok en denkt: waarom voelt het zo kort?
Je hebt eindelijk de stap gezet om hulp te zoeken. Je gaat naar een psycholoog, volgt een behandeling voor depressie of werkt aan trauma’s uit het verleden. Je zou verwachten dat je je na een therapiesessie opgelucht of beter voelt. Maar je voelt je leeg, moe en lichamelijk uitgeput.
Veel mensen denken bij verwerking aan een groot emotioneel moment. Een therapiesessie waarin alles op zijn plek valt, je huilt of juist opgewekt bent, een grote last van je schouders die wegvalt en vervolgens verder kunt. In werkelijkheid verloopt verwerking vaak anders dan verwacht.
Iedereen twijfelt soms aan zichzelf. Meestal is dat tijdelijk en gekoppeld aan een specifieke situatie. Maar wanneer onzekerheid steeds aanwezig is en je dagelijks leven beïnvloedt, kan het meer zijn dan momenten van twijfel.
Je doet keihard je best om beter met emoties om te gaan. Je probeert rustig te reageren, emoties te voelen, grenzen aan te geven en respectvol te blijven. Toch loop je alsnog vast. Je raakt opnieuw overprikkeld, emoties stapelen zich op of je merkt dat je ineens veel heftiger reageert.
ADHD en depressie komen vaak samen voor. Misschien herken je het gevoel dat je constant moet vechten tegen je eigen hoofd. Moeite hebben met focus en structuur, snel overprikkeld raken, emotioneel uitgeput zijn en tegelijkertijd steeds minder energie, motivatie of plezier voelen.
Tijdens Mental Health Awareness Month wordt extra aandacht gevraagd voor psychisch welzijn, mentale klachten en het doorbreken van stigma’s rondom hulp zoeken. Hoe kan jij deze maand gebruiken om beter voor je mentale gezondheid te zorgen?
Jezelf vergelijken lijkt onschuldig, maar kan ongemerkt overgaan in zelfveroordeling. Wat er dan gebeurt, zegt vaak minder over de ander en des te meer over hoe jij diep vanbinnen naar jezelf kijkt.
Er wordt vaak gezegd dat je je emoties moet “reguleren”. Dat je rustiger moet reageren of jezelf beter “onder controle” moet houden. Maar zo werkt emotieregulatie niet. Het gaat niet over minder voelen, het gaat om kunnen voelen wat je voelt en dat uiten op een gezonde manier.
Na een ingrijpende gebeurtenis is het normaal dat je je anders voelt. Dat hoort bij hoe je brein en lichaam omgaan met iets wat te veel was om in één keer te verwerken. Maar soms blijft die reactie niet tijdelijk. Wat begint als spanning, onrust of herbelevingen, kan langzaam veranderen.
Zo veel stress en weinig energie om jezelf op te vangen? Ontdek hoe je met kleine veranderingen meer overzicht, rust en energie terugkrijgt.
Je zegt iets, reageert kortaf, terwijl je dat eigenlijk niet wilde. Of je maakt een keuze die achteraf niet logisch voelt. En dan krijg je spijt, voel je schaamte of schuld en vraag je je af waar dat impulsief of reactief gedrag vandaan komt.
Laden...

Je bent hier niet voor niets

Alleen al door dit te lezen zet je een eerste stap. Herken je jezelf hierin? Dan kan het helpen om te onderzoeken wat er speelt. Ervaar je daarnaast klachten zoals somberheid, weinig energie of verlies van interesse? Dan kan rTMS een mogelijke volgende stap zijn.

Benieuwd of rTMS bij je past?

Vul een paar vragen in en ontdek of rTMS een passende optie voor jou kan zijn.

Herken je dit bij jezelf?

Krijg inzicht in wat een depressie is en hoe je het bij jezelf kunt herkennen.