Je hebt weken uitgekeken naar je afspraak. Je zit net lekker in het gesprek. Er komen belangrijke inzichten naar boven en hebt eindelijk woorden gevonden voor wat er speelt. Maar op dat moment zegt je behandelaar dat de tijd bijna om is. Je kijkt verbaasd op de klok en denkt: waarom voelt een therapiesessie zo kort?
Waarom voelt een therapiesessie zo kort?
Je hebt misschien al weken uitgekeken naar je afspraak. Je hebt nagedacht over wat je wilt bespreken, onderwerpen opgeschreven zodat je niets vergeet en misschien hard gewerkt aan opdrachten tussen de sessies door. Dan kan het teleurstellend zijn wanneer de tijd om is voordat je alles hebt kunnen bespreken wat je had gewild. Veel mensen vragen zich af waarom een therapiesessie zo kort voelt of waarom ze vaak niet alles kunnen bespreken wat ze eigenlijk zouden willen. Of de sessie nu 45, 60 of 90 minuten duurt, het is al voorbij voordat je er erg in hebt. Dit komt vaker voor dan je denkt, en er zijn verschillende redenen waarom therapietijd zo kort lijkt.
Het duurt vaak even voordat je bij de kern komt
In het dagelijks leven besteden we veel tijd aan praktische zaken. Werk, boodschappen, sociale verplichtingen en allerlei taken die aandacht vragen. Tijdens therapie krijg je eindelijk de ruimte om stil te staan bij wat er in je omgaat. Maar dat betekent niet dat je direct bij de onderwerpen komt die het meest kwetsbaar of belangrijk zijn. Je hebt eerst de tijd nodig om te landen. Je vertelt hoe de afgelopen week is geweest, schakelt van de drukte van de dag naar het gesprek en probeert te voelen wat er speelt. Pas daarna kom je bij de onderwerpen die je raken.
Je hersenen verwerken meer dan je denkt
Tijdens therapie luister je niet alleen, je bent tegelijkertijd bezig met nadenken, herinneringen ophalen, emoties voelen, verbanden leggen en nieuwe inzichten verwerken. Je brein voert dan meerdere taken tegelijk uit. Daardoor wordt een therapiesessie vaak veel intenser beleefd dan een gewoon gesprek. Een behandeling is vaak opgebouwd uit meerdere gesprekken waarin stap voor stap wordt stilgestaan bij verschillende thema’s. Juist omdat je tijdens een sessie al zoveel informatie verwerkt, is het vaak niet helpend om alles tegelijk te willen bespreken. Door onderwerpen één voor één te onderzoeken ontstaat er meer ruimte voor verdieping, inzicht en verwerking. Al kan dat soms frustrerend zijn, het voorkomt dat je overweldigd raakt door te veel informatie of emoties tegelijk.
Soms roept een sessie meer op dan verwacht
Veel mensen komen naar een sessie met een lijstje onderwerpen die ze willen bespreken. Toch betekent dat niet dat elk onderwerp evenveel aandacht krijgt. Een behandelaar kijkt niet alleen naar wat je vertelt, maar ook naar wat er onder de oppervlakte gebeurt. Soms valt het op dat je emotioneel reageert op een bepaald onderwerp, vastloopt in een patroon of iets benoemt wat belangrijker lijkt dan je zelf op dat moment doorhebt. Daarom kan het gebeuren dat een behandelaar doorvraagt op een specifiek onderwerp, terwijl andere punten minder aandacht krijgen. De behandelaar probeert dan samen met jou te onderzoeken wat op dat moment de meeste aandacht nodig heeft. Door dieper in te gaan op een onderwerp ontstaat er vaak meer inzicht dan wanneer veel verschillende onderwerpen oppervlakkig worden besproken.
Iedereen heeft zijn eigen tempo
Hoeveel er in een sessie besproken kan worden, hangt ook af van waar je je bevindt in je behandeltraject. Sommigen hebben al veel inzicht in hun patronen en emoties, terwijl anderen nog aan het ontdekken zijn wat ze precies voelen of nodig hebben. Ook kennis over psychologische processen, zelfreflectie en het vermogen om emoties te herkennen verschillen per persoon. Misschien begrijp je rationeel wat er speelt, maar vind je het nog lastig om emoties echt te voelen. Of ervaar je juist veel emoties, maar ontbreekt het overzicht om verbanden te leggen. Een behandelaar probeert aan te sluiten bij wat jij op dat moment aankunt en nodig hebt. Daarom gaat een therapiesessie niet alleen over hoeveel onderwerpen je bespreekt, maar vooral over hoeveel ruimte er is om echt stil te staan bij wat er gebeurt.
Waarom langere therapiesessies niet altijd beter zijn
Het lijkt logisch om te denken dat langere gesprekken meer opleveren. Toch is dat niet altijd zo. Therapie vraagt veel concentratie, emotionele energie en mentale inspanning. Na verloop van tijd neemt je vermogen om informatie te verwerken af. Emoties kunnen overweldigender worden wanneer er te veel tegelijk aan bod komt. Daarom kiezen veel behandelaren bewust voor sessies van een vaste duur. Niet omdat er niets meer te bespreken is, maar omdat je hersenen en zenuwstelsel tijd nodig hebben om alles te verwerken.
Daarnaast helpt een duidelijke begin- en eindtijd om de behandeling veilig en overzichtelijk te houden, zowel voor jou als voor de behandelaar. Het zorgt voor structuur, voorspelbaarheid en duidelijke grenzen. Juist die grenzen creëren vaak de veiligheid die nodig is om moeilijke onderwerpen te bespreken. Dat betekent niet dat belangrijke onderwerpen verloren gaan. Wanneer je merkt dat er nog iets speelt wat je graag wilt bespreken, kun je dit altijd aangeven. Dan kan er samen gekeken worden hoe en wanneer dit het beste aan bod kan komen. En als je het gevoel hebt dat je structureel meer tijd nodig hebt, is dat altijd iets wat je met je behandelaar kunt bespreken.
De sessie stopt maar het proces gaat door
Misschien is de juiste vraag niet waarom een therapiesessie zo kort voelt, maar hoeveel er in beweging komt in relatief korte tijd. Want als één gesprek van een uur je dagenlang aan het denken zet, gebeurt er vaak meer dan je je beseft. Een sessie kan voorbijgaan, maar dat betekent niet dat het proces stopt. Soms vallen puzzelstukjes dagen later op hun plek. Daarom gaat een behandeling niet alleen over wat er tijdens de afspraak gebeurt. Ook de periode tussen sessies is belangrijk. Daar krijg je de ruimte om na te denken, nieuwe inzichten toe te passen, gebeurtenissen te verwerken en te ontdekken wat de gesprekken voor jou betekenen. Dus als een therapiesessie soms kort voelt, hoeft dat niet te betekenen dat er te weinig gebeurt. Vaak merk je pas achteraf hoeveel er tijdens dat korte gesprek in beweging is gezet.